فروشگاه اینترنتی مد و کلاس

راهنمای خرید زیورآلات نقره

خرید نقره

راهنمای خرید زیورآلات نقره؛ از صفر تا ده!

نقره این فلز زیبا با کاربردهای فراوان دارای جنبه‌های اسرارآمیز بسیاری است. بااین حال برای خرید نقره تنها دانستن اصولی ساده کفایت می‌کند.

نقره چیست؟

نقره فلزی قیمتی با رسانایی الکتریکی فوق‌العاده بالا و مقاومت گرمایی بسیار پایین است. میزان استخراج نقره در طول هرسال تقریبا پنج برابر طلا بر اساس مقیاس وزنی بوده؛ اما ارزشی یک‌هفتادم آن دارد. سیر قیمت جهانی نقره نیز مانند طلا در بلندمدت همواره سیر صعودی داشته، ازاین‌رو افزون بر مصارف صنعتی و… به نگهداری از آن به‌عنوان روشی برای حفظ ارزش سرمایه نگاه می‌شود.

نقره

برخلاف تصور عموم، میزان مصرف نقره در صنعت رقمی حدودا ۳ برابر بیشتر از مقدار استفاده از آن در بخش تولید زیورآلات است. علاوه‌بر مصارف مدرن شناخته‌شده برای نقره در دنیای باستان نیز استفاده نسبتا گسترده‌ای از این فلز گران‌بها در مراسم، آیین‌ها و هدایا به چشم می‌خورد. ازاین‌رو می‌توان نقره را به‌عنوان پیوندی بین سنت و مدرنیته دانست که بین اکنون و گذشته بشر، پیوندی ناگسستنی برقرار می‌دارد.

آیا خرید نقره برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

هیچ پاسخ کوتاهی به چنین سوالی وجود ندارد. از یک‌سو افق سرمایه‌گذاری نقش تعیین‌کننده‌ای در پاسخ به هر سوال مرتبط با سرمایه‌گذاری دارد و از سوی دیگر میزان ریسک‌پذیری و هدف نهایی‌تان موجب می‌گردد؛ تا خرید نقره برای سرمایه‌گذاری برای شما به امری معقول و سود ده یا به اشتباهی مهلک تبدیل شود.

بااین‌حال میزان نوسانات نقره در مقام مقایسه با سایر فلزات قیمتی از شیب کمتری برخوردار بوده و هم‌زمان تحت تاثیر قیمت‌های جهانی در اقتصادهای بسته به‌سادگی نقش حافظ سرمایه را بازی می‌کند. افزون بر این خریداری زیورآلات نقره با کارمزد ساخت پایین به شما اجازه می‌دهد، ضمن استفاده از این اکسسوری‌ها برای مناسبت‌های مختلف در مواقع ضروری به‌سادگی، امکان تبدیل‌شدن آن به پول نقد برای‌تان فراهم باشد.

بنابراین پیش از خرید نقره به‌قصد سرمایه‌گذاری، ابتدا استراتژی کاملا مشخصی را برای خود طرح‌ریزی نموده و در مرحله بعد با سنجش میزان محسنات و عیوب احتمالی نسبت به خرید هر نوع فلز قیمتی اقدام نمایید.

فروش نقره بسته به حجم، نوع و میزان ناخالصی، موارد مصرف و نهایتا مقدار وزنی آن توسط بنگاه‌های مختلفی انجام می‌پذیرد. به‌عنوان‌مثال فروش شمش نقره تنها توسط برخی افراد یا موسسات خاص انجام می‌پذیرد؛ اما فروش زیورآلاتی نظیر انگشتر نقره، گردنبند نقره یا گیره کروات نقره تقریبا در تمامی جواهرفروشی‌ها انجام می‌شود.

خرید زیورآلات نقره

قسمت عمده‌ای از افراد تنها برای مصارف شخصی در قالب زیورآلات به خرید نقره دست می‌زنند. ازاین‌رو در این بخش به‌طور مفصل به نحوه خریداری اکسسوری نقره و شرایط نگهداری آن می‌پردازیم.

با توجه به‌قیمت بسیار بالای طلا در کشور و جلوه بی‌نظیر فلز نقره در ساخت بدلیجات، در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. خوشبختانه برای نقره نیز همانند طلا استانداردهای بین‌المللی وجود دارد که بدین‌وسیله می‌توان خرید مطمئنی را تجربه نمود.

برای سنجش عیار نقره به‌طور عمومی دو واحد کلی وجود دارد. در هر دو مبنا عددی خاص به معنای خلوص کامل فلز بوده و سپس عیار نهایی کالا بر اساس میزان درصد خلوص مشخص می‌شود. برای نقره معمولا یکای کامل را ۱۰۰۰ و بر مبنای استاندارد نقره استرلینگ در نظر می‌گیرند.

با توجه به نرم بودن نسبی فلز نقره برای جلوگیری از بروز آسیب‌های ناخواسته زیورآلات را به‌صورت تناسبی از ترکیب نقره و فلز دیگری (معمولا مس) می‌سازند. سازندگان موظف هستند، اطلاعاتی نظیر میزان خلوص را به‌روشنی روی کالا درج نمایند. بنابراین با تنها یک نگاه می‌توان از میزان خلوص یا ناخالصی این فلزات اطلاعات کاملی را به دست آورد.

به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که روی انگشتری واژه  S925 درج ‌شده باشد، این کالا از مقیاس ۹۲۵ در ۱۰۰۰ نقره بر مبنای استرلینگ ساخته ‌شده است. به‌بیان‌دیگر هراندازه عددی که مشاهده می‌نمایید بزرگ‌تر باشد، خلوص نهایی نقره در آن بالاتر بوده و هراندازه عدد درج‌شده پایین‌تر باشد، خلوص کالا کاهش می‌یابد.

بااین‌حال گاه برای سهولت کار به‌جای درج رقم نهایی تنها دو رقم اصلی روی کالا درج می‌شود. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که عدد ۹۵ را روی انگشتر نقره خریدار شده‌تان مشاهده نمودید، معادل درجه خلوص ۹۵۰ در ۱۰۰ یا ۹۵ درصد است.

نکته مهم دیگری که هنگام خرید زیورآلات نقره باید به آن توجه ویژه داشته باشید، میزان دستمزد ساخت آن‌ها است. گاه برای خرید یک انگشتر یا گوشواره نقره چند برابر ارزش واقعی نقره به‌کاررفته در آن برای دستمزد ساخت می‌پردازید. حق‌العمل ساخت جواهرات خود تحت تاثیر چند مورد زیر قرار می‌گیرد.

۱- نحوه ساخت:

به‌طورکلی برای زیورآلات دست‌ساز باید حق‌الزحمه ساخت بیشتری نسبت به زیورآلات ماشینی بپردازید. بااین‌حال اگر دستبند نقره دست‌ساز خریداری‌شده توسط اساتید برتر ساخته‌شده باشد، در گذر زمان قیمت آن افزایش خواهد یافت.

۲- محل ساخت:

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما محل ساخت زیورآلات نقره در قیمت نهایی آن‌ها تاثیر به‌سزایی دارند. برای کلیه زیورآلات طلا و نقره وارداتی تعرفه گمرکی نسبتا بالایی پرداخته می‌شود که به قیمت نهایی کالا افزوده خواهد شد. از سوی دیگر، ساخت انگشتر نقره یا حتی گیره کروات نقره در خارج از کشور قیمت تمام‌شده بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های ساخته‌شده در داخل کشور خواهد داشت.

ازاین‌رو با خرید زیورآلات نقره که در داخل کشور تولید می‌گردند تا حد بسیار زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌نمایید. افزون بر این برخی فروشگاه‌های آنلاین جواهرات نظیر مد و کلاس با کپی‌برداری جدیدترین مدل‌های جواهرات سال و ساخت آن‌ها با بهترین کیفیت به شما امکان پیروی از مدهای روز اروپایی با پرداخت هزینه جزئی را می‌دهند.

۳- جنس و نوع نگین‌های به‌کاررفته:

مهم‌ترین مولفه تعیین قیمت زیورآلات مردانه و زنانه جنس و نوع نگین‌های به‌کاررفته در آن‌هاست. سنگ‌های اصیل و با کیفیت زمرد، الماس و یاقوت گاه به ازای هر گرم (پنج قیراط) چند ده هزار دلار قیمت دارند. ازاین‌رو برخی افراد سودجو با ارائه سنگ و نگین‌های بدلی به‌عنوان جواهرات اصیل به سودهای گزافی دست می‌یابند. برای اطمینان از اصالت سنگ و نگین تعبیه‌شده روی دستبند یا گردنبند نقره راهی جز بررسی آزمایشگاهی آن‌ها نیست.

هنگام خریداری سرویس نقره با نگین‌های قیمتی از فروشنده شناسنامه سنگ‌ها را درخواست نمایید. افزون براین در فاکتور دریافتی حتما به درج مشخصات نگین‌ها دقت کنید. بااین‌حال اگر بودجه زیادی برای خرید زیورآلات طلا و نقره در نظر ندارید، بهتر است به سراغ نگین‌های بدلی که در مقالات بعدی به آن می‌پردازیم بروید.

با در نظر گرفتن سه آیتم بالا و نوع و خلوص فلز گران‌بهای به‌کاررفته در زیورآلات موردنظرتان، تقریبا از کلیه مواردی که به‌طور مستقیم روی قیمت نهایی کالا تاثیر می‌گذراند، اطلاع حاصل نمودید. بااین‌حال برای خرید نیم ست نقره باید به نکته ظریف دیگری نیز توجه داشته باشید.

محل عرضه و فروش نقره در قیمت نهایی کالا به‌طور به سزایی نقش دارد. به‌عنوان‌مثال مغازه‌هایی که به‌صورت فیزیکی به فروش جواهرات می‌پردازند بسته به مکان قرارگیری، تعداد کارکنان، متراژ مغازه و میزان موجودی کالا در انبار باید هزینه‌های سربار بیشتری نسبت به فروشگاه‌های آنلاین بپردازند.

به بیان ساده‌تر، اگر فردی ماهیانه ۱۰۰۰ قطعه پابند نقره به فروش برساند و هزینه‌های جاری وی نظیر اجاره مغازه، حقوق کارکنان، هزینه قبوض و… به ۱۰ میلیون تومان در ماه برسد، برای جلوگیری از ورشکستگی مجبور است به‌طور میانگین هر قطعه پابند را حداقل ۱۰۰۰۰ تومان گران‌تر نسبت به فردی که به‌صورت آنلاین کار می‌کند، به فروش برساند! پس با خرید آنلاین زیورآلات نقره از فروشگاه‌های معتبری چون مد و کلاس در هزینه‌های نهایی خود به‌طور معناداری صرفه‌جویی خواهید نمود.

اکنون به سراغ معرفی مختصر هر قطعه از زیورآلات نقره که ممکن است به خریداری آن‌ها تمایل داشته باشید، می‌رویم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هرکدام از موارد ذکرشده از سایر مقالات درج‌شده در وب‌سایت استفاده نمایید.

انگشتر نقره:

معمول‌ترین اکسسوری مورداستفاده توسط خانم‌ها و آقایان بدون شک انگشتر است. پس از جذابیت ظاهری و پسندیدن نوع نگین انگشتر، حتما به میزان استحکام کافی آن دقت داشته باشید. با توجه به قیمت نسبتا پایین نقره وزن نهایی انگشتر اهمیت چندانی ندارد.

دستبند نقره:

اگر شغل شما نیاز به دخالت فیزیکی دارد، حتی‌الامکان به سراغ دستبندی باظرافت کمتر بروید. نگه‌داری و مراقبت از نگین‌های دستبند از هر نوع زیورآلات دیگری مشکل‌تر است. براساس نظر برخی از برجسته‌ترین طراحان مد و لباس، خریداری سه دستبند با مدل‌های متفاوت ازجمله ساده و ظریف، سنگین و مجلسی و نهایتا فانتزی و دخترانه انتخاب معقول و مناسبی به شمار می‌آید.

گوشواره نقره:

به‌هیچ‌عنوان برای خریداری گوشواره نقره خساست به خرج ندهید. گاه با یک تغییر ساده در جمع خواهید درخشید. خوشبختانه فلز نقره برای پوست کسی ایجاد حساسیت نمی‌کند و در گذر زمان دچار آسیب نمی‌گردد. ازاین‌رو تا می‌توانید، کشو جواهراتتان را با انواع مدل‌های گوناگون گوشواره نقره پر نمایید.

سرویس نقره:

از تصمیمات هیجانی برای انتخاب سرویس جواهرات بپرهیزید. اگر بودجه محدودی دارید، به سراغ انتخاب سرویس‌های کلاسیک نقره بروید. این انتخاب نه‌تنها به شما در میهمانی‌ها وقار می‌دهد، بلکه هاله‌ای از رمز و راز برای‌تان به ارمغان خواهد آورد.

نیم ست نقره:

به یک نکته ساده و ظریف دقت کنید. نیم ست مناسب باید با سایر جواهرات شما هم‌خوانی داشته باشد. از سوی دیگر با انتخاب مناسب رنگ نگین‌های به‌کاررفته، مدل طراحی و نوع زنجیر و قفل و بست‌ها می‌توانید برای ست کردن آن با سایر قطعات زیورآلاتی که در آینده تهیه می‌نمایید، با مشکل خاصی روبه‌رو نگردید.

پابند نقره:

جزو قدیمی‌ترین قطعات زیورآلات محسوب می‌شود که خوشبختانه در چند دهه اخیر دوباره در معرض توجه قرارگرفته است. تنها در صورتی به دنبال مدل‌های پرزرق‌وبرق بروید که قصد ست کردن آن را بالباس‌های محلی دارید. هیچ‌چیز به‌اندازه یک پابند ظریف نقره شمارا در معرض توجه قرار نمی‌دهد.

دکمه‌سردست نقره:

وقار و شخصیت خود را هم‌زمان با به نمایش گذاشتن سلیقه خاصتان به رخ سایرین بکشید. فرقی نمی‌کند قصد شما شرکت در یک سمینار علمی باشد یا یک میهمانی خانوادگی… با استفاده از این اکسسوری اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید یافت. از نگین مشکی اونیکس تا یاقوت سرخ خون کبوتری، هر نوع نگین و هر نوع طراحی‌ای که در دکمه سرآستین به‌کاررفته باشد، بالباس‌های درون کمدتان همخوانی دارد، وسواس به خرج ندهید.

گیره کروات:

بسیاری استفاده از این اکسسوری را نشانگر تیپ شخصیتی منظم و بسیار مرتب شما می‌دانند. بااین‌حال اگر در شغل خود بعضا نیاز به دیدار‌های بسیار رسمی با افرادی خاص دارید، با این زیور مردانه می‌توانید جدیت و اتوریتی خود را به سایرین نشان دهید.

خرید نقره و زیورآلات

در این مقاله به‌طورکلی به مولفه‌های تعیین‌کننده قیمت نهایی کالا و آیتم‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توان یک خرید موفق را تجربه نمود، پرداختیم. در مقالات بعدی، به‌طور جزئی‌تر به سراغ هریک از آیتم‌های ذکرشده خواهیم رفت.

خروج از نسخه موبایل